معرفی رشته, انتخاب رشته

بهترین روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی چیست؟

بهترین روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی چیست؟

  بهترین روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی چیست؟

  بهترین روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی چیست؟

بهترین روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی چیست؟

 

اگر شما هم در مورد روش درست مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی برای کنکور کنجکاو هستید، این مقاله برای شماست. توجه به نحوه مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به دلیل اینکه این دروس شامل حجم بالایی از مفاهیم پیچیده هستند و اگر به روش مناسبی  مطالعه و تحلیل نشوند، ممکن است خسته کننده به نظر برسند و در نتیجه افت تحصیلی شما را در پی داشته باشند. ما در این مقاله سعی میکنیم با ارائه راهکارهای مناسب، شما را در راه مطالعه بهتر این دروس یاری دهیم.

 

قبل از همه چیز، بیایید نگاهی به لیست دروس تخصصی رشته انسانی بیندازیم

  • ریاضی و آمار
  • اقتصاد
  • تاریخ و جغرافیا
  • جامعه شناسی
  • روانشناسی
  • فلسفه و منطق
  • علوم و فنون ادبی
  • عربی

در حالت کلی، مطالعه صحیح همه ی این دروس نیازمند بررسی دقیق منابع درسی و حل تمارین مربوطه است. اما جدا از این، هر یکی از آنها روش به خصوص خود را دارد.

 ریاضی و آمار

ریاضی، درسی است که اکثر دانش آموزان رشته انسانی با آن سازگار نیستند و غالبا اهمیت زیاد آن را در کنکور نادیده می ‌گیرند اما کافی است هر فصل درس را به قطعات کوچک زمان مطالعاتی تقسیم کنید وهر مسئله را با حوصله و دقت کافی بررسی کنید تا ترستان از حجم زیاد آن بریزد. پوشش تمامی مباحث ریاضی و تسلط پیدا کردن روی مسائل، با صبر و پشتکار مداوم شما محقق می شود.

بهترین روش مطالعه ریاضی، تمرین مسئله های مختلف است. اول باید بدون چک کردن پاسخنامه، خودتان مسئله را حل کرده و سپس به پاسخنامه نگاه کنید تا متوجه اشکالاتان بشوید. اگر اشتباهی در روند حل مسئله کرده اید، آن را یادداشت کرده و بعد از مدتی مرورش کنید تا در مرور زمان به نحوه حل آن تیپ سوالات تسلط پیدا کنید. تمام تمارین مربوط به سرفصلی که درحال مطالعه هستید را به همین ترتیب انجام دهید و به مدیریت زمان در حل هر مسئله نیز توجه داشته باشید تا سرعت تست زنی تان بالاتر برود. همچنین در صورت لزوم، از معلم یا مشاور خود برای رفع اشکال سوالات کمک بگیرید.

اقتصاد

اقتصاد نیز مانند ریاضی به دلیل اینکه مربوط به مسائل و اعداد است، ممکن است برای تعدادی از دانش اموزان رشته انسانی دشوار باشد. در این درس هم باید برای حل مسائل حوصله به خرج دهید و تمامی فرمول های کتاب را حفظ کنید. بعد از خواندن متن کتاب به صورت کامل، مسائل را حل کرده و به اشکالاتتان دقت کنید. مرور پیوسته ای از مطالب کتاب داشته باشید تا آنها را فراموش نکنید و از حل تست های متنوع برای تثبیت مفاهیم استفاده کنید. کشیدن نمودار و نقشه ذهنی نیز میتواند به شما در درک بهتر مفاهیم حفظی اقتصاد کمک بزرگی بکند.

برای توضیحات بیشتر در مورد روش مطالعه اقتصاد، میتوانید مقاله مربوط به آن را در همین سایت مطالعه کنید.

 تاریخ و جغرافیا

درس جغرافیا، درس ساده و آسان خوانی است که تنها لازمه اش برای به خاطر سپردن مطالب، تمرکز روی متن کتاب درسی و مرور پیوسته آن در یک برنامه منظم است تا به فراموشی سپرده نشوند. خلاصه نویسی و کشیدن جدول مقایسه از راه هایی هستند که میتوانند در روند سریع تر کردن مرور هایتان تاثیر زیادی داشته باشند. در حین خواندن متن کتاب، سعی کنید آنها را در ذهنتان تصویرسازی کنید تا درک بهتری از توضیحات داشته باشید.

تاریخ هم مانند جغرافیا، یک درس متن محور است و طبیعتا نباید از مطالعه دقیق و کامل متن کتاب غافل شد. بهترین روش تثبیت وقایع تاریخی در ذهن، خلاصه نویسی و طبقه بندی وقایع در یک جدول جامع است. مطالب درس تاریخ به گونه ای است که اگر مرور مستمر صورت نگیرد، قطعا از خاطر خواهند رفت زیرا بر خلاف مباحث ریاضی، این درس ماهیت بسیار فراری دارد.

پس استفاده از روش های زیر، از الزامات نحوه مطالعه این دو درس است

  • تدوین نمودارها و جداول
  • یادداشت کردن نکات کلیدی
  • درست کردن فلش کارت ها
  • پیوستگی در مطالعه و بازخوانی

 

جامعه شناسی

مهم ترین منبع طراحی سوالات و مطالعه شما از درس جامعه شناسی، همان کتاب درسی است.

با توجه به اینکه مباحث این درس، مفهومی هستند شما باید نخست کتاب را روزنامه وار بخوانید و هنگامی که اصل مطلب را به صورت کلی متوجه شدید، متن را دوباره به طور عمیق مطالعه کنید و به مثال های مطرح شده در مورد هر بحث، دقت کنید.

سپس، سعی کنید مثال های ملموس تری را برای خود بیان کنید تا مطلب مربوطه کامل برایتان مفهوم گردد. در این صورت، مباحث مطالعه شده به خوبی در ذهنتان ماندگار خواهند شد.

همچنین، از به یاد سپردن کلید واژه ها غافل نشوید که میتواند در حل تست ها و روش حذف گزینه های اشتباه، بسیار کمکتان کند.

روانشناسی

سوالات این درس در کنکور، شامل دو نوع سوالات حفظی و مفهومی می شود که هردو تیپ از اهمیت بالایی برخوردارند. برای پاسخ دادن به سوالات حفظی، بهترین روش، خواندن خط به خط کتاب درسی، هایلایت کردن قسمت های مهم، و مرور منظم آنها به جهت پیشگیری از فرموشی مطالب است.

همچنین، نکته برداری و خلاصه نویسی را به هیچ عنوان فراموش نکنید. سوالات مفهومی روانشناسی نیز نیازمند درک عمیق مباحث کتاب است و از آنجایی که طراحان سوالات علاقه زیادی به این تیپ سوالات دارند، باید تمرکزتان روی مسائل مفهومی بیشتر باشد. تیپ دیگر سوالات هم ترکیبی از این دو است که اگر به خوبی روی مباحث تسلط داشته باشید، پاسخ دادن به آنها چندان سخت نیست. استفاده از روش حذف گزینه های اشتباه در این نوع سوالات میتواند بسیار کمک کننده باشد.

فلسفه و منطق

دروس فلسفه و منطق از چالش برانگیزترین دروس رشته انسانی هستند که در عین سخت بودن، با دنبال کردن روش صحیح مطالعه، میتوانید به تسلط کامل برسید. نکته اولی که باید در شیوه مطالعه این دروس رعایت کنید، روزنامه وار خوانی یا پیشخوانی ساده است. بعد از اینکه یک ایده کلی از عناوین اصلی و مطالب فصل گرفتید، میتوانید به مطالعه دقیق تر و جزئی تر هر مبحث بپردازید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان خطوط کتاب را حفظ نکنید و تمام جملات را به هدف درک مفهوم آن بخوانید.

پس از توجه به مثال های کتاب، سعی کنید جملات را ساده کنید، برای خوتان توضیح داده و درک شخصی تان از آنها را یادداشت کنید تا بهتر در ذهنتان حک بشوند. همچنین میتوانید مطالب را به فرد دیگری بازگویی کنید تا مرور عمیقی برایتان صورت بگیرد. تست زنی در دروس فلسفه و منطق را بعد از یادگیری یک مبحث فراموش نکنید که در تثبیت بهتر مطالب کمک بزرگی میکند.

درست است که فراگرفتن موضوعات مختلف این دو درس، زمان بر و نیازمند تمرکز و حوصله بالا است، اما درک صحیح آنها میتواند نتیجه خوبی در پاسخگویی سوالات کنکور به همراه داشته باشد.

علوم و فنون ادبی

بهترین روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی چیست؟

برای مطالعه علوم و فنون ادبی، باید یک زنجیره مطالعاتی متصل به هم و پیوسته را دنبال بکنید. این درس بخش های مختلفی دارد.

آرایه های ادبی

برای پاسخگویی به سوالات آرایه، ابتدا باید به تمام آرایه های بیان و بدیع مسلط باشید و سپس بدانید چگونه درست شعر بخوانید. زیرا اینکار به درک صحیح معنای شعر کمک میکند و درنتیجه به آسانی میتوانید آرایه های آن را بیابید. از زدن تست هایی با تیپ مختلف غافل نشوید و در حین تست زنی حتما به مدیریت زمان توجه داشته باشید.

تاریخ ادبیات و سبک شناسی

عموما مساله سخت و مبهمی درمورد روش مطالعه تاریخ ادبیات علوم و فنون وجود ندارد. صرفا تلاش کنید مانند تمامی دروس حفظی دیگر، با خلاصه نویسی، تدوین جدول مقایسه ای، درست کردن فلش کارت، و مرور روزانه یا چند روز یکبار، مطالب را در ذهن خود تثبیت کنید.

موسیقی شعر

این بخش، غالبا سخت ترین بخش علوم و فنون ادبی برای دانش آموزان است. اما اگر به روش صحیحی مطالعه و تمرین شود، نه تنها متوجه دشوار نبودن آن می شوید، بلکه روند یادگیری آن برای شما بینهایت شیرین تر خواهد بود. یک دانش آموز انسانی اصیل، عاشق ادبیات است و از خواندن هر بیت شعر لذت میبرد.

نخستین کار برای تسلط به عروض، حفظ کردن قالب های شعری مطرح شده در کتاب است. پس از آن باید هر روزه شعرهای مختلف را خوانده و قالب آنها را با ضرب آهنگ بیابید.

مهارت پیدا کردن در این کار، قرار است وقت زیادی از شما بگیرد و در ابتدا شاید مجبور باشید تمام بیت ها را تقطیع کنید اما باور داشته باشید که ارزشش را خواهد داشت. اگر هر هروز یک شعر کامل را بررسی کرده و وزن آن را به دست آورید، در پاسخگویی به سوالات عروض کنکور مشکلی نخواهید داشت و قادر خواهید بود در لحظه وزن هر بیت را بیابید. پس تمرین روزمره ضرب آهنگ با شعرها، مهم ترین نکته درمورد شیوه مطالعه این بحش است.

عربی

موثرترین شیوه یادگیری قواعد عربی، مطالعه دروس کتاب و حل تمرین‌ها بعد از فراگرفتن آن مطلب است. تجزیه و تحلیل تک تک جملات و تمارین کتاب درسی، شما را به قواعد مسلط تر خواهد کرد. پس از این مرحله، باید به تست های متنوع رجوع کرده و با دانسته های خود به آنها پاسخ دهید. نکته های مهم مربوط به اشکالات خودتان در سوالات را با توجه به پاسخنامه یادداشت کنید و به یاد داشته باشید بعدا علاوه بر حل کردن دوباره سوالاتی که اشتباه جواب داده بودید، یادداشت های خود را نیز مرور کنید. در درس عربی، هرچقدر بیشتر تست بزنید، پیشرفت چشمگیرتری خواهید داشت زیرا با تیپ سوالات مختلف آشنا میشوید.

 

جمعبندی نهایی

حجم بالا و زمان بر بودن دروس تخصصی رشته انسانی برای اکثر دانش آموزان تا حدی ترسناک به نظر میرسد اما داشتن یک برنامه مطالعاتی و تست زنی پیوسته و منظم، باعث می شود این راه تا حدودی سهل تر بشود. با دنبال کردن روش های مطالعه ارائه شده در این مقاله، به پیشرفت تحصیلی نزدیک تر میشوید.

جدا از تمام روش های ذکر شده، تحلیل سوالات کنکورهای پیشین، استفاده از دوره های درسی در صورت نیاز، و رفع اشکال با دبیر یا مشاور خود را فراموش نکنید. امیدواریم که این مقاله در برنامه ریزی شیوه مطالعاتی دروس تخصصی رشته انسانی به شما کمک کرده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *