فصل تابستان

بهترین استفاده از فصل تابستان برای کنکور 1403

بهترین استفاده از فصل تابستان برای کنکور 1403

 

آیا می توان ازفصل  تابستان شروع کرد و رتبه برتر کنکور شد؟

بهترین استفاده از فصل تابستان برای کنکور 1403

بهترین استفاده از فصل تابستان برای کنکور 1403

 

بسیاری از داوطلبان کنکور، به علت عدم آگاهی از زمان شروع کنکوری خواندن ویا به علت مشکلاتی همچون شاغل بودن، تاهل، دور بودن از درس ،پایه ی ضعیف و…اضطراب زمان را دارند. وهمواره دنبال پاسخ به این سوال هستند که آیا می توان از تابستان شروع کرد ورتبه برترشد؟واگر پاسخ آری است، چگونه می توان بیشترین بهره واستفاده را از فصل تابستان برای کنکور برد؟

ما در این مقاله قصد پاسخ به این دسته از سوالات داوطلبین ورفع دغدغه از آن ها را داریم.

در ابتدا ذکر این نکته واجب است که بدانید، بسیاری از رقبا خوب شروع می کنند. اما در میانه های مسیر خسته می شوند و کم می آورند. و یا با روش اشتباهی که پیش می گیرند، نتیجه ی دلخواه خود را کسب نمی کنند. پس در هر شرایط و پایه ای که مشغول به تحصیل هستید؛ اگر می خواهید بهترین نتجه را بگیرید، و از تابستان خود بیشترین بهره و استفاده راببرید، این مقاله برای شماست ودر ادامه با ما همراه باشید.

 

ماراتونی به اسم کنکور!

بهترین استفاده از فصل تابستان برای کنکور 1403

 

شاید بارها شنیده باشید، که کنکور را به دو ماراتن تشبیه می کنند،اما علت این تشبیه چیست؟

 

کنکور همچون ماراتن بازه ی زمانی دارد، که هرگاه سوت آغاز نواخته شود، این مسابقه شروع شده و برنده کسی است، که از ابتدا تا پایان به طور یکنواخت و با تقسیم درست انرژی و برنامه وهدف مشخص این راه را طی نماید. سوت آغاز مسابقه ی کنکور، تیر ماه به صدا در می آید، پس نگران کمبود وقت و زمان نباشید. کنکور نیز همانند ماراتن فرآیند پیوسته ای است که بسیاری از داوطلبین در اواسط مسیر دچار خستگی شده و به حاشیه مسابقه رانده می شوند. پس بهترین روش برای نتیجه گیری درکنکور استمرار و پیوستگی می باشد.

اگر از الان(تابستان) شروع کنم می توانم به رتبه ی مطلوبی برسم؟

این سوالی است که ذهن اکثر داوطلبان را به خود مشغول می کند. باید در پاسخ به این سوال بگوییم بله امکان پذیر است. و اگر از تابستان شروع کنید، چه با پایه ی قوی و چه با پایه ی ضعیف می توانید، با تلاش و برنامه ریزی اصولی به رتبه ی مطلوب برسید، وچه بسا جز رتبه ها ی برترهم باشید!

نکاتی که قبل از شروع باید بدانیم!

قبل از شروع و برنامه ریزی اصولی، ابتدا باید با یک سری از اطلاعات رشته و نحوه تاثیر معدل درکنکور سراسری آشنا باشیم، و از آن ها آگاهی یابیم، تا بتوانیم بهترین استفاده از زمان را ببریم، وبدانیم چه دروسی را در اولویت درسی خود قرار دهیم.

 

1)تاثیر معدل در کنکور سراسری

همانطور که مطلع هستید، از سال 1402-1401تاثیرقطعی معدل در کنکور سراسری  تصویب شد، که ما سعی کردیم برای آگاهی بیشتر شما به منظور تقسیم زمان خواندن دروس و از دست ندادن امتیاز نمرات و معدل، درصد تاثیرمعدل را، به تفکیک سال در جدول زیر خلاصه نماییم:

سهم دروس عمومی و تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی
مجموع تخصصی عمومی سال
40 14 26 1402
50 22 28 1403
60 30 30 1404به بعد

 

2)ضرایب ومیانگین پاسخ گویی دروس در هر رشته

بهترین روش برای تقسیم ساعات مطالعه و انرژی گذاشتن برای خواندن هر درس، دانستن ضریب درس در کنکور سراسری و درصد پاسخ گویی رتبه های برتر در سالیان گذشته در آن درس می باشد. زیرا با توجه به این اطلاعات آماری، شما می توانید با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت های خود، و هدف گذاری برای رسیدن به درصد های مطلوب، مناسب ترین برنامه شخصی را برای خودتان بچینید. به عنوان مثال باتوجه به جدول زیر متوجه می شویم که تاریخ و جغرافیا، نسبت به سالیان گذشته در

 

 

 

رشته ی انسانی اهمیت پیدا کرده است و اقتصاد وروانشناسی علی رقم ضریب کمی که دارند، پر درصد ترین دروس بین داوطلبین رشته ی انسانی می باشند.

پس باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که این دو درس را با تسلط زیاد خواند. و حداقل درصد میانگین را برای کسب رتبه ی خوب بدست آورد.

گروه علوم انسانی
میانگین رتبه برتر ها در 1401 ضریب نام درس
4/67 6 ریاضی
34/88 2 اقتصاد
57/92 8 زبان و ادبیات فارسی(تخصصی)
25/95 5 زبان عربی(تخصصی)
35/80 5 تاریخ وجغرافیا
6/96 5 علوم اجتماعی
51/70 5 فلسفه و منطق
84/88 2 روانشناسی

 

توجه: به علت عدم دسترسی به نتایج کنکور 1402 از سوی سازمان سنجش ملاک میانگین درصد ما،7رتبه ی برتر کنکور سراسری 1401است.

شروع از تابستان و برنامه ریزی اصولی برای داوطلبان کنکور با پایه ی قوی و ضعیف

  1. استفاده از منابع شخصی سازی شده و متناسب

این جمله یعنی این که ابتدا باید پایه ی درسی خودمان را مشخص کنیم، و متناسب با پایه ی درسی خود، شروع به مطالعه ی منابع کنیم. به عنوان مثال، داوطلب با پایه ی ضعیف درسی در ابتدا ، باید به دنبال منبعی با درسنامه کامل و جامع وسطح تست های متوسط و پایین باشد. اما داوطلبی که درس ها را به خوبی فرا گرفته است، باید به دنبال تست زنی بیشتر و حل تست های چالش برانگیز و دشوار باشد.

 2.  آیا نیاز به مطالعه دروس عمومی در تابستان می باشد؟

اگر شما دانش آموز کلاس دوازدهم می باشید،و قرار براین است که در آزمون نهایی شرکت کنید،یا قصد ترمیم معدل در دروس عمومی رادارید ، و این سوال درذهن شما پیش می آید، که آیا نیازمند است در تابستان دروس عمومی را مطالعه کنم؟ پاسخ این سوال خیر است ؛ باتوجه به اینکه دروس عمومی فرار می باشند و اکثریت حفظی هستند، بهتر است در بازه های امتحانی این دروس را  مطالعه کنید.

 3. طرح برنامه و زمان بندی شروع

طرح برنامه و زمان بندی باید اصولی باشد. یعنی این که به پیش نیاز ها و مباحث ترکیبی توجه کنیم؛ تا بیشترین بهره را از مطالعه خود کسب کنیم. پس بهترین دروس  پایه برای شروع مطالعه از تابستان، دروس پایه ی دهم می باشد. با توجه به این نکات، برنامه ریزی باید به گونه ای طراحی شودکه دروس پایه های دهم ویازدهم را،درتابستان به طور کامل پوشش دهد.

در این برنامه پیشنهادی ما سعی کردیم که با درنظر گرفتن زمان برگزاری دو کنکور، بازه های زمانی مطالعه دروس را برای شما مشخص کنیم. تا با گنجاندن برنامه ریزی شخصی خود در این بازه ها ، باتوجه به نقاط ضعف و قوتتان بهترین بهره را از تابستان برده و با دانستن دور نمای کلی مسیر تا رسیدن به مقصد، دچار سردرگمی نشوید.

 

4. نحوه برنامه ریزی تابستان

          در این روش برنامه ریزی،شما باید هر 20 روز را برای خواندن دروس تخصصی یک پایه در نظر بگیرید

و با توجه به تنوع دروس، مطالعه ی خود را آغاز نمایید. ( به عنوان مثال برای رشته ی انسانی، ترجیحا باید 3یا4 درس را در برنامه ی روزانه خود بگنجانید و با لحاظ کردن اهمیت و ضرورت هر درس ، تعداد ساعتی را برای آن درس اختصاص دهید.)  به این صورت می توانید، در 40 روز مطالب پایه ی دهم ویازدهم رابه اتمام رسانده، ودر 30تا 40روز دیگربه مرور ، جمع بندی و تثبیت آن بپردازید. البته لازم به ذکر است؛ با توجه به نحوه ی مطالعه و پایه ی خود می توانید بازه ی 20 روزه ی خواندن را، به 30 تا 40 روز نیز افزایش دهید و مابقی زمان باقی مانده را به تثبیت و مرور بپردازید.

5. چند ساعت در روز باید مطالعه داشته باشم؟

این سوال پاسخ مشخصی ندارد. باتوجه به تیپ شخصیتی ، توان وظرفیت هر فرد و همچنین پایه ی درسی می تواند، متفاوت باشد. اما، ذکر چند نکته الزامی است، که بهتر است با مطالعه ساعات کمتر شروع کرده، و رفته رفته ساعت مطالعه خود راافزایش دهیم. مطالعه باید پیوسته و دارای نظم مشخصی باشد. یعنی این که یک روز زیاد و یک روز کمتر درس نخوانیم. بهتر است میانگین خواندن بین6 تا 8 ساعت باشد، که

فشار زیادی به ما منتقل نشود و درکنار آن به خواندن تمامی دروس مشخص شده در برنامه ریزی ، برسیم.

6. روش تست زنی کنکور

بهتر است پس از یادگیری مطالب جدید،  بلافاصله تعدادی تست از آن مطلب حل کنید، که ما این دسته از تست ها را، تحت عنوان تست های آموزشی می شناسیم. که به داوطلب کمک می کند، مطالب را بهتر متوجه شود، و نقطه ضعف خود را در همان ابتدای کار مشخص کند، ومطالب آن قسمت را دوباره بخواند ویاد بگیرد.

دسته دیگر تست ها ، تست های سنجشی و مروری می باشد. که چند مدت بعد از یادگیری مطالب برای تثبیت و مرور نقاط ضعف از مبحثی کلی حل می شود. بهتر است، این دو دسته تست را در برنامه درسی تابستان خود بگنجانید، تا بیشترین بهره را از مطالعات خود ببرید. و پس از زدن تست نکات آن تست را یاد داشت نمایید، که مناسب ترین منبع برای مرور آن مبحث پس از یادگیری می باشد.

دسته سوم تست ها، تست های زمان دار است؛ که نیاز به تسلط زیاد در مفاهیم ومطالب دارد. پس بهتر است فعلا حل تست های زمان دار را فراموش کنید!

سخن پایانی و جمع بندی

اگر شما نیز جزء آن دسته از افراد دغدغه مند می باشید، که تصمیم گرفته اید، برای خواندن دروس کنکور، از تابستان شروع کنید، به شما تبریک می گوییم. زیرا نه تنها، برای شروع دیر نشده است، بلکه اگر واقعا از الان شروع به خواندن کنید، پتانسیل کسب رتبه ی خوب و چه بسا رتبه ی برتر را دارید. بنابراین به شما توصیه می کنیم

همین حالا پس از خواندن این مقاله، بادید مثبت و پر انرژی برای هدف خودشروع به برنامه ریزی کرده، و مطالعه را آغازکنید!

نویسنده: فاطمه استواری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *