روش مطالعه

روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور

روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور

 

روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور

روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور

روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور

 

فلسفه و منطق کنکور را چگونه از اسفند برای کنکور تیرماه  شروع کنیم بسیاری از داوطلبان کنکور علوم انسانی، درس فلسفه و منطق را درسی سخت می‌دانند. و معتقدند، به هیچ وجه نمی‌توان از این درس در کنکور، درصد و تراز خوبی کسب کرد. و اکثر دانش‌آموزان وداوطلبان ترجیح می‌دهند،فلسفه و منطق را رها کرده، و آن را بی‌ پاسخ بگذارند.

اما با توجه به حذف زیرگروه‌ها،و اختصاص‌دادن ضریب پنج به این درس ،این کار نه‌تنها راهکار مناسبی نیست، بلکه شما را از سایر رقبا عقب می ‌اندازد. بنابراین، توصیه می ‌شود حتی در صورت کمبود وقت ، دروس فلسفه و درس منطق را حتما در برنامه‌ ی مطالعاتی خود قراردهید. ما در این مقاله سعی کرده ‌ایم، بهترین روش خواندن فلسفه و منطق ، وهمچنین استراتژی شروع در زمان کوتاه ومحدود را به شما ارائه بدهیم.

اهمیت فلسفه ومنطق

روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور

  • فلسفه ومنطق درس بسیار رتبه‌ سازی در گروه علوم‌انسانی می‌باشد.
  • با پاسخ‌گویی هر تست صحیح، رتبه شما دچار تغییر چشمگیری می شود به طوری که حدودا از 200-250 نفر جلو می‌افتید.
  • به علت طرح سوال مفهموی از این دو درس ، تعداد انگشت شماری در سالیان اخیر آن‌ها را در کنکور،100 زده‌اند.

با فلسفه ومنطق بیشتر آشنا شویم.

در واقع فلسفه و منطق یک درس واحد نیست. و مجموعا شامل دو کتاب فلسفه در پایه  یازده و دوازدهم، و یک کتاب منطق در پایه دهم می باشد. اما فلسفه و منطق در کنکور سراسری ، به صورت مجموعه‌ای 25 سواله مورد سنجش قرار می‌گیرد. که ضریب آن 5، و زمان پاسخ‌گویی برای این درس ، 25 دقیقه  می‌باشد.(یعنی هر سوال یک دقیقه وقت پاسخ‌گویی دارد.) اما با توجه به چالش برانگیز بودن وطرح سوالات مفهومی از فلسفه و منطق در کنکور های اخیر، موجب شده است اهمیت آن صدچندان شده،و داوطلبان همواره دنبال روش مطالعه ‌ی صحیح و پر بازده در این دو درس باشند.

روش مطالعه‌ی صفر تا صد فلسفه و منطق

با توجه به اهمیت فلسفه ومنطق، در تعیین رتبه‌ ی داوطلبان در کنکور سراسری، ما سعی کرده ‌ایم بهترین روش برای مطالعه و کسب درصد وتراز قابل قبول را در این بخش به شما آموزش دهیم، که به شرح زیر می ‌باشد.

روش مطالعه‌ی منطق دهم

منطق درسی چالش برانگیز می باشد. که از دو جزءحفظی و مفهومی تشکیل شده ‌است.

بهترین راهکار برای نتیجه‌گرفتن از این درس در بخش حفظیات، خواندن دقیق متن کتاب،پاورقی‌ ها و مسائل جزئی می ‌باشد.پس از خواندن مطالب حفظی بهتراست مطالب را،به روش دسته ‌بندی شاخه ای، خلاصه نویسی کنید؛ تا بتوانید هنگام مرور، از این خلاصه ها نهایت استفاده را ببرید.ضمنا مرور مداوم وپیوسته ‌ی مطالب حفظی مهم‌ترین بخش یادگیری آن‌ ها می ‌باشد.

برای بخش مفاهیم منطق، استفاده از کلاس‌ها و درسنامه‌ی کتاب‌های کمک‌آموزشی در کنار حل تست فراوان، بهترین گزینه است. توصیه می‌شود،پس از هربار خواندن، به سراغ حل تست بروید و نکات تست‌ها را در کتاب خود،حاشیه‌نویسی کنید.

دونکته‌ی مهم در مطالعه‌ی منطق

  1. مطالب درس منطق به صورت پیوسته است.یعنی مطالب درس دوم به درس اول کاملا مرتبط می ‌باشد.پس در مطالعه‌ی منطق ، دروس را به صورت ترتیبی مطالعه کنید.
  2. خلاصه برداری باعث عمیق خواندن، افزایش تمرکز و تسلط در این درس می ‌شود. پس خلاصه‌نویسی را فراموش نکنید.

روش مطالعه‌ی فلسفه

فلسفه‌ی 1 به نسبت فلسفه2، مطالب مفهومی کمتری دارد.پس روش خواندن آن آسان‌تر می‌باشد. برای خواندن و نتیجه گیری عالی از این درس، باید متن کتاب را دقیق مطالعه کنید. مرور پیوسته، خلاصه نویسی و حاشیه‌نویسی موجب می‌ شود، شما در این درس تسلط کامل پیدا‌کنید. و به راحتی به سوالات آن پاسخ‌دهید.

روش مطالعه‌ی فلسفه

فلسفه‌ی 2 بسیار پیچیده و مفهومی می‌باشد. برای خواندن وتسلط صد درصدی به این درس، شما با پنج مرحله مواجه هستید که در پایین این مراحل را به طور مفصل بررسی کرده ‌ایم.

1 .پیش خوانی

قبل از شروع به خواندن هر درس، نگاهی سطحی و گذرا به مطالب و مفاهیم درس بیندازید؛ تا متوجه شوید موضوع کلی درس چیست.

2 .مطالعه‌ی عمیق

در مرحله دوم آن درس را به صورت کامل و دقیق با استفاده از خواندن متن کتاب، و درسنامه‌ی کتاب‌کار خود بخوانید.و سعی کنید نکات را به صورت کامل بیاموزید، وبخش‌ های مهم را برای خود مشخص کنید.

3 .حل تست

 از قدیم می‌گویند دیکته نانوشته غلط ندارد! برای اطمینان از یادگیری کامل درس، باید به حل تست از آن، بپردازید.پس به سراغ حل تست‌سنجشی از بخش مورد نظر بروید.

4 .نکته‌برداری پس از حل تست‌ها

از مفاهیمی که فراموش کرده‌اید. و یا سوالات آن را غلط حل کرده‌اید، نکته‌برداری کنید.تا کاملا به موضوع تسلط یابید.

  1. مرور و یاد‌داشت برداری

 حتما حتما پس از خواندن هر درس ، مرور آن را در روز های دیگر هفته فراموش‌نکنید. شما با حل تست مجدد، نکته‌برداری از تست‌های غلط و مرور کتاب می‌توانید تسلط صد درصدی در فلسفه ،پیدا کنید.

استراتژی شروع مطالعه فلسفه و منطق از اسفند برای کنکور تیرماه چیست؟

شاید به هر علتی فلسفه و منطق را در برنامه  کار خود قرار نداده باشید. وتصمیم گرفته اید که دیگرآن را مطالعه نکنید و از دستور کار خود کنار بگذارید. اما ،ما به شما توصیه می‌ کنیم ؛با توجه به اهمیت این دروس که در مقاله  به  آن پرداخته  شد، این کار را انجام ندهید.زیرا با برنامه‌ریزی دقیق و شیوه ای که به آن پرداخته‌ ایم ، هنوز هم شانس دارید که به برخی از سوالات فلسفه و منطق، پاسخ‌ دهید. پس اگر شما نیز این مشکل را دارید، در ادامه  به  تکنیک خواندن فلسفه و منطق در ماه‌ های پایانی پرداخته ‌ایم.پس، با ما همراه باشید.

با مباحث مستقل فلسفه آشنا شوید.

همان‌طور که اشاره شد، فلسفه شامل دو کتاب است که اکثر فصول آن با یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین، پیش‌نیاز هم به حساب می‌آیند. اما برخی از فصول مبحث مستقلی هستند؛ که پیش‌نیاز ندارند. این فصل‌ها  شامل فلسفه و زندگی و زندگی بر اساس اندیشه، می‌باشند. پس حتی اگر زمان خواندن کامل فلسفه را ندارید، حتما این دو درس را در برنامه‌ ی درسی خود، قرار‌دهید.

مباحث تست خیز فلسفه و نحوه‌ی خواندن آن‌ها!

این فصل‌ها شامل موارد زیر می‌باشد

  • آغاز تاریخی فلسفه
  • نگاهی به تاریخچه‌ی معرفت
  • خدا در فلسفه
  • عقل در فلسفه
  • فلسفه در جهان اسلام

این مباحث از تست‌خیز‌ترین مطالب درس فلسفه هستند. پس با زمان گذاشتن بر روی این مبحث‌ها می توانید، حدود 30 تا 70 درصد از سوالات فلسفه را بدست‌آورید. بنا‌براین سعی کنید. این مطالب را به شیوه‌ی زیر مطالعه کنید.

ابتدا مبحث را بخوانید و زیر نکات سخت و کلیدی برای خودتان خط بکشید. سپس به حل تست‌های کنکور سال‌های اخیر، از آن مبحث بپردازید تا با ذهنیت طراحان سوال آشنا شوید. دوباره به متن کتاب برگردید و نکات کلیدی از حل تست‌ها و از متن کتاب را بررسی‌کنید. و اگر زمان داشتید به سوالات پیش‌بینی شده از سوی مولفین بپردازید.

اگر فصل‌های مستقل و تست‌خیز را خواندم، و زمان اضافه آوردم چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

می‌توانید مباحث آسان کتاب فلسفه را پیدا ‌کنید و به خواندن آن‌ ها در کنار مرور هرچه بیشتر مباحث بپردازید.و با خواندن بخش‌ های حفظی کتاب منطق ومرور و حل تست‌ های کنکور‌ های اخیر در این درس نیز درصد ، کسب‌کنید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

فلسفه و منطق در سالیان اخیر به درسی مفهومی تبدیل شده است. که برای سایر داوطلبان چالش بر‌‌انگیز می ‌باشد. پس با برنامه‌ریزی و خواندن صحیح آن، می‌توانید از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرید. به علت طرح تست‌های مفهومی ، حفظی، مسئله محور و برخی مواقع خارج از سطح کتاب بهترین روش نتیجه‌گیری از این درس، حل تست فراوان می ‌باشد که با دیدگاه طراحان آشنا شوید.و بتوانید،  با اعتماد به نفس و تمرکز بیشتری سر جلسه کنکور حاضر شده وبه سوالات پاسخ دهید.

موفق باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *