مشاوره ای

چگونه درس های کنکور و مدرسه را مدیریت کنم ؟

چگونه درس های کنکور و مدرسه را مدیریت کنم ؟

چگونه درس های کنکور و مدرسه را مدیریت کنم ؟

چگونه درس های کنکور و مدرسه ر1 مدیریت کنم ؟

چگونه درس های کنکور و مدرسه را مدیریت کنم ؟

خیلی از بچه های کنکوری بعد از شروع مدارس برای بالا نگه داشتن ساعت مطالعه ی شان به مشکل بر میخورند و نمی تونن درس های کنکور و مدرسه رو مدیریت کنند

از طرفی  معلم های مدرسه هم بعضی وقت ها به بچه ها تکلیف میدن و امتحان میگیرند و این موضوع باعث میشه که دچار استرس بشن  و نتوانند درس ها را مدیرت کنند

و از طرفی مدرسه و کلاس هایی که میری باعث میشه مقدار زیادی از زمان مفید مطالعه ات گرفته بشه. در واقع زمان صبح که بهترین زمان برای مطالعه هست رو از دست میدی

چگونه درس های کنکور و مدرسه را مدیریت کنم ؟

مقاله راجب به مدیریت درس کنکور ومدرسه همراه ما باشید

دانش‌آموزان کنکوری(دهم یازدهم و دوازدهم ) بیش از پنج ساعت روزانه در مدرسه هستند و همیشه نگران این موضوع هستند ولی خب این موضوع یک موضوع طبیعیه و زیاد نگرانش نباشید شما می تونید با یه مدریت درست هم به درس های کنکور برسید و هم به تکالیف و امتحان های مدرسه برسید

در روزهایی که مدرسه داریم چگونه برنامه ریزی کنیم و چقدر درس بخونیم ؟

این موضوع سوال خیلی از دانش آموزهاست  که در ایام مدرسه باید چند ساعت مطالعه داشته باشیم، جواب این سوال اگه کوتاه بخواهیم پاسخ بدیم

به هدف و توانایی شما بستگی دارد.

مهمترین بخش این است که دانش‌آموزان باید قدرت کنترل برنامه ریزی و مطالعه خود را داشته باشند.

اما حالا چطوری با توجه به این یه  برنامه خوب برای خودمون بزاریم که بیشترین بازدهی رو داشته باشه ؟

این نکته رو باید دقت داشته باشید که از۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب، بیشترین بازدهی را دارد و در بهترین حالت یادگیریه و به عبارتی میشه 6 ساعت مطالعه مفید در روز های که مدرسه دارید و این برای یک دانش آموز کنکوری که مدرسه داره  فوق العادست که 6 ساعت مطالعه مفید و مستمر داشته باشه مگه نه؟؟

  • تقسیم‌بندی مناسب زمان مطالعه

زمان مطالعه خود را بین درس های مدرسه و کنکور طبق نقاط قوت و قابل بهبود تون مدریت کنید و درست در طول ساعت مطالعه تقسیم کنید

. برای این کار باید در نظر داشته باشید که هر درس چقدر اهمیت و سختی دارد و چقدر زمان برای یادگیری و تمرین آن نیاز است.

و توی ساعت های اول که بازدهی دارید سعی کنید که درسی که براتون چالشی رو بزارید که ذهنتون باهاش درگیر باشه و همین جوری که به پایان زمان مطالعه نزدیک میشید درس های سبک تر یا برای مرور درس هایی که توی مدرسه یاد گرفتین وقت بزارید

 

  • سعی کنید با تست زدن و تمرین یه درس رو در زمان کم یاد بگیرید

تست زدن و تمرین یه درس یا یک مبحث باعث می‌شود که مطالب  در ذهنتون حک شه  و به جای حفظ کردن اون را کامل یاد بگیرید و از همه مهم تر اینکه شما با تست و تمرین کردن  نقاط قوت و نقاطات قابل بهبود خود را شناسایی می کنید، و با نحوه روند کنکور بیشتر آشنا شوید.

  • سر کلاس درس فعالانه شرکت کنید

  • شما که بخش قابل توجهی از زمانتان را در کلاس‌های درس سپری خواهید کرد؛ پس حتما از این زمان  استفاده کنید و به چشم یک توفیق اجباری نگاه کنید!. حالا یعنی دقیقا چیکار کنید ؟؟
  •  توصیه می‌کنیم قبل ازاینکه کلاس شروع بشه  یه ربع برای پیش خوانی سرتیترهای اصلی درس  بکنید تا یک دید کلی از مبحث مورد نظر داشته باشید.
  • سر کلاس درس به دقت به تدریس معلم گوش کنید، سعی کنید مثال‌ها را قبل از معلمتان در دفترتان حل کنید و هر سوالی که به ذهنتان می‌رسد را همان لحظه از معلم‌تان بپرسید. بعد از اتمام کلاس حتما مدت زمانی را صرف مرور درس همان روز کنید، این کار را حتما تا قبل از برگزاری جلسه بعدی انجام دهید تا اگر سوال یا ابهامی دارید قبل از کلاس آن را با معلمتان مطرح کنید.
  • حتی درس‌های بی‌اهمیت هم مهم هستند

چگونه درس های کنکور و مدرسه را مدیریت کنم ؟

 

  • یکی ازتصورات غلطی که دانش‌آموزان پایه دوازدهم این است که تصور می‌کنند از آنجایی که از درس‌هایی مانند سلامت و بهداشت در کنکور سراسری سوالی طرح نمی‌شود، نباید چنین درس‌‌هایی را جدی گرفت!!. برای مثال اکثر دانش‌آموزان سر کلاس چنین درس‌هایی به هیچ عنوان به درس گوش نمی‌کنند و معمولا  درس را به  ساعت های بعدی منتقل می‌کنند!
  • شاید پیشنهاد عجیب و غیر منطقی باشد اما توصیه می‌کنم که حتی سر کلاس درس بهداشت هم فعالانه حاضر شوید. ( درست مانند هر درس دیگری ) اگر چنین عملکردی داشته باشید بخش زیادی از درس را در کلاس یاد می‌گیرید و بعدها در زمان برگزاری امتحان برای چنین درس‌هایی به مشکل برنمی‌خورید، و این یعنی صرفه جویی در انرژی و زمان!

چگونه در ایام امتحانات برای کنکور مطالعه کنیم 

 

بعضی از دانش آموزان در ایام امتحانات  حالا چه نیمسال اول و چه امتحانات نهایی مطالعه برای کنکور را کاملا کنار می‌گذارند و به صورت تک درس و صرفا برای امتحان پیش رو مطالعه می‌کنند، این روش کاملا اشتباه است. قبول داریم که در این ایام باید تمرکز ویژه‌ای روی امتحانات داشته باشید؛ زیرا در مورد اهمیت نمره در پایه دوازدهم صحبت کردیم؛ اما یادتان باشد که قرار نیست مطالعه برای کنکور را در و تخته رو به هم ببنید و بزارید کنار!

ایام امتحانات یه فرصت تکرار نشدنی برای جمع بندی پایه دوازدهم

بازه امتحانات نیمسال اول و نیمسال دوم پایه دوازدهم، فرصت بسیار خوبی برای جمع بندی مطالب نیمسال است اگر برای یک امتحان آماده می‌شوید، علاوه بر مطالعه تشریحی و حل نمونه سوال امتحانی، بهتر است از خودتان برای مطالب هر درس، آزمون‌های تستی بگیرید و خلاصه نویسی‌هایتان را تکمیل کنید.

مرور تست‌های نشان‌دار شده در کتاب ها و آزمون‌ها برای مدیریت بهتر درس های کنکور

این ایام فرصت بسیار خوبی برای مرور سوالات و تست‌های نشان‌دار در کتاب های کمک آموزشی و آزمون‌های آزمایشی است که قبلا شرکت کرده‌اید.

در ضمن این کار زمان زیادی هم از شما نمی‌‌گیرد و اکنون که یک دور کامل مبحث مورد نظر را مطالعه کرده‌اید، می‌توانید تست‌های غلطی که در گذشته زده بودید را بهتر درک کرده و آن‌ها را تحلیل کنید.

برای مدیریت بهتر درس های کنکور مطالعه تک درس ممنوع

یکی از آفت‌های مطالعاتی برای دانش آموزان کنکور، مطالعه به صورت تک درس و به روش بقچه‌ای است، حتی در ایام امتحانات نیز نباید از این موضوع غافل باشید؛ زیرا مطالعه تک درس بسیار خسته کننده است و بازدهی کمی دارد.

البته منظور ما این نیست که در فرجه امتحانات خود همان تنوع درسی که در طول سال داشتید را رعایت کنید؛ اما می‌توانید بخش زیادی از زمان مطالعه‌تان را به امتحان پیش‌رو اختصاص دهید و در بخش کوچکی از زمانتان سایر درس‌ها و حتی سایر پایه‌ها را مطالعه کنید.

از روتین شبانه غافل نشوید

اگر در طول سال مثلا برای حفظ لغات عربی ، ریاضی یا فیزیک یا حتی مرور نکات درس زیست روتین داشته‌اید، توصیه می‌کنیم که در ایام امتحانات همچنان روتین شبانه خود را ادامه دهید و حتی اگر روتین ندارید در این ایام هر شب نیم ساعت را صرف روتین شبانه کنید

مزیت داشتن روتین شبانه این است که در ظاهر شما زمان زیادی را برای آن صرف نمی‌کنید؛ اما در طولانی مدت به نتایج بسیار خوبی می‌رسید و از پیشرفتتان در زمینه آن مبحث شگفت زده خواهید شد.

 

حرف آخر 

مدیریت کنکور و مدرسه در ظاهر سخت و پیچیده است ولی با رعایت نکاتی در این مقاله گفته شد شما با برنامه ریزی و رعایت اولویت بندی درس ها به راحتی می توانید بین درس و مدرسه تعادل برقرار کنید و برای کنکور و امتحان های نهایی به آمادگی کامل برسید

 

به امید موفقیت برای شما اکسیری های عزیز !

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *