تست کنکور, مشاوره ای

شک بین دو گزینه را چگونه در کنکور مدیریت کنیم؟

 شک بین دو گزینه را چگونه در کنکور مدیریت کنیم؟

 شک بین دو گزینه را چگونه در کنکور مدیریت کنیم؟

 شک بین دو گزینه را چگونه در کنکور مدیریت کنیم؟

شک بین دو گزینه را چگونه در کنکور مدیریت کنیم؟

شک بین دو گزینه از جمله مشکلات کنکور هاست مطمعنا تا به حال برای شما هم پیش آمده است که در آموزن های آزمایشی، دچار شک بین دو یا چند گزینه بشوید و حتی با اینکه ظاهر سوال و گزینه ها آشنا به نظرتان می رسد، نتوانید گزینه درست را تشخیص دهید. این یک مساله کاملا طبیعی و رایج است که ممکن است برای هر دانش آموزی اتفاق بیفتد. در این مقاله با ما همراه شوید تا دلایل ایجاد این شک و نحوه مدیریت آن را بررسی کنیم.

 

 علت ایجاد شک بین دو گزینه

شک بین دو گزینه را چگونه در کنکور مدیریت کنیم؟

عوامل مختلفی می توانند باعث به وجود آمدن شک و تردید بین دو گزینه در یک سوال تستی بشوند که موارد زیر جزو آنهاست

  • مسلط نبودن روی مبحث درسی مربوطه
  • عدم آشنایی با تیپ سوالات تستی
  • اضطراب شدید حین پاسخگویی
  • وجود دام یا تفاوت های جزئی در بین گزینه ها
  • وسواس فکری
  • فشار زمانی

هر کدام از این عوامل نیز خودشان دلایلی برای به وجود آمدن دارند. عدم تسلط روی مباحث درسی و عدم آشنایی با سوالات، به خاطر مطالعه سطحی مطالب و تمرین ناکافی  با تست های مختلف است. بنابراین نخست باید با نحوه مطالعه عمیق و مرور منظم هر درس آشنا شوید

و سپس تست های کنکور های پیشین و آزمون های آزمایشی مختلف را حل کرده و نحوه طراحی سوالات را تحلیل کنید تا به خوبی روی آنها تسلط پیدا کنید. شک به خاطر وجود تفاوت های جزئی در گزینه ها نیز نیازمند مطالعه عمیق است، به گونه ای عمیق که وقتی گزینه ها را نگاه می کنید، دام طراح سوال را در لحظه تشخیص دهید تا باعث سردرگمی تان نشود.

اضطراب حین پاسخگویی و وسواس فکری هم جزو مواردی هستند که به دلایل مختلفی شکل می گیرند اما با کمک یک مشاور مجرب قطعا میتوان مدیریتشان کرد. این دو مورد می توانند در حین آزمون بسیار مشکل ساز باشند و تمرکز شما را به شدت کاهش داده و در نتیجه، زمان پاسخگوییتان را فشرده تر کنند.

روش مدیریت شک بین دو گزینه در کنکور

می خواهید بدانید چگونه باید با این شک بین گزینه ها مقابله کنید؟

اول باید بدانید تریدتان از چه نوع است. آیا وقتی گزینه ها را می خوانید، هیچ ایده ای در مورد درست یا غلط بودنشان ندارید و هیچ اطلاعاتی از مطلب مربوطه در ذهنتان نمی یابید؟ اگر اینگونه است، شک شما از نوع مطلق است. در این موقعیت، معمولا به دانش آموزان توصیه می شود که آن سوال را سفید بگذارند.

زیرا با اطلاعات ناکافی تان هیچ تضمینی وجود ندارد که جواب شانسی تان درست از آب دربیاید و این یعنی نمره منفی. در ضمن، فکر کردن به پاسختان به این سوال شک دار، تا پایان آزمون در ذهن شما عین یک کنه می ماند و استرس شما را به حد زیادی افزایش و تمرکزتان را کاهش می دهد. پس بهتر است که آن را بی جواب گذاشته و با روانی آرام روی سوالاتی که به پاسخشان اطمینان دارید تمرکز کنید.

نمره منفی در کنکور

شک بین دو گزینه را چگونه در کنکور مدیریت کنیم؟

ممکن است شکتان در گزینه ها از نوع نسبی باشد. در این نوع شک، شما مطلب اشاره شده را به یاد دارید و تنها جزئیات کوچکی را در رابطه با آن فراموش کرده اید که باعث شده بین دو گزینه مشابه گیر کنید.

در این صورت، بهتر است متن سوال را دوباره به دقت بررسی کنید زیرا گاهی اوقات وجود این سردرگمی صرفا به دلیل عدم درک کامل اطلاعات داده شده در روی سوال است. هنگامی که سوال را به خوبی متوجه شدید و هنوز به جواب اطمینان بخش نرسیدید، پیشنهاد ما به شما این است که گزینه ای را که به آن بیشتر اطمینان دارید کنار برگه تان بنویسید وسراغ سوالات دیگر بروید. وقتی پاسخگویی به تمام سوالات به اتمام رسید، دوباره بازگردید و حالا که می دانید وقت کافی دارید، با تمرکز بیشتری روی آن سوال بگذارید تا به پاسخ برسید.

روش مطالعه در مقابله با ایجاد شک بین گزینه ها

شک بین دو گزینه را چگونه در کنکور مدیریت کنیم؟

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، باید از قبل، مطالعه دقیق و عمیقی از مطالب درسی داشت تا در کنکور، شک بین گزینه ها ایجاد نشود. روش های زیر می توانند مفید باشند.

 

  • مطالعه عمیق و تمرین و تکرار

اگر روی مباحث درسی به صورت عمیق تمرکز نکنید و سرسری حفظشان کنید یا روخوانی سطحی انجام دهید، مطمعن باشید که بی شک در دام طراحان سوالات خواهید افتاد و بین دو یا چند گزینه سردرگم خواهید ماند. پس سعی کنید نحوه مطالعه عمیق هر درس را یاد بگیرید و به صورت منظم، تمرین و مرور داشته باشید زیرا تکرار، ضروری ترین مرحله از تثبیت مطالب در ذهن است.

همچنین در روند مطالعه، محیط مطالعه نیز تاثیر بسزایی در عمق درک شما دارد. یک محیط مطالعه آرام و بی صدا، تمرکز و توجه شما را به مطالب بیشتر کرده و فکرهایتان را منسجم می سازد تا بهتر توانید مطلب را فرا بگیرید.

  • استفاده از تکنیک های یادگیری و پرسش و پاسخ

در راستای درک کامل مباحث، تکنیک های مختلف یادگیری مانند خلاصه نویسی و یادداشت برداری، نمودار سازی، و تدوین نقشه های ذهنی نیز می توانند بسیار مفید باشند. اگر همچنان با این تکنیک ها کامل متوجه منظور مطلب نشدید، از پرسش غافل نشوید! ابهامات خود در مورد مبحث مورد نظر را با همکلاسی ها، معلم یا مشاورتان در میان بگذارید و سوالات و تردیدهای داخل ذهنتان را بی جواب رها نکنید.

  • تست زنی زیاد

تست زدن زیاد از مطالبی که عمیق مطالعه کرده اید، می تواند شما را با تیپ سوالات کنکور و جزئیات و دام های آنها آشنا کند و این، احتمال شک کردنتان بین گزینه ها را کاهش میدهد. حل کردن انواع مختلف تست ها مانند تست های آموزشی، تکمیلی، و زمان دار، باعث می شود سرعت فهمتان از سوالات و گزینه ها زیاد شود و نقاط ضعف شما را به شما آشکار می سازد تا بهتر بتوانید روی بهبود آن تمرکز کنید.

توجه داشته باشید که تنها تست زدن نیست که تسلط شما را بیشتر می کند. بعد از پاسخگویی به تست های مختلف، حتما اشکالات خود را به کمک پاسخنامه بیابید و به دقت تحلیلشان کنید. آنها را با توضیحات تفسیری خودتان در دفتر یادداشت کنید و بعدتر که سوالات را دوباره مرور می کنید، اشکالاتتان را نیز یک بار دیگر بخوانید. این روش باعث می شود مطالب را به صورت مفهومی و کامل یاد بگیرید و در کنکور، مشکلی در رابطه با شک بین گزینه ها نداشته باشید.

 

جمعبندی نهایی

شک بین دو گزینه یا بیشتر، در سوالات آزمون های آزمایشی و کنکور، یک مشکل رایج است و نیازی نیست درموردش نگران باشید چون با راهکار هایی که اشاره شد قابل حل است. تکرار و فزونی این شک است که می تواند مشکل ساز و نگران کننده باشد. اگر مباحث دروس به درستی و با دقت کافی مطالعه شوند و در حین پاسخگویی به سوالات نیز بتوانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید، استرس شما نیز در کمترین مقدار خواهد بود و در نتیجه خواهید توانست با تمرکز به جواب مناسب دست یابید. اما اگر هم هیچ ایده ای در مورد پاسخ آن سوال نداشتید، بهترین کار، رها کردن آن و تمرکز روی سوالات دیگر است.

امیدواریم که مطالعه این مقاله و تلاشمان در راهنمایی شما، برایتان مفید واقع شده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *