معرفی دانشگاه, معرفی رشته

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز

 

 

 

 

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز چیست شاید شما هم مشاهده کرده باشید که در دفترچه انتخاب رشته کنکور، در کنار برخی رشته ها عبارت نیمه متمرکز و در کنار نام برخی دیگر کلمه متمرکز قید شده است. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که منظور از رشته های نیمه متمرکز چیست؟ و تمایز این رشته ها ، شرط قبولی و مزایای رشته های نیمه متمرکز نسبت به سایر رشته ها چیست؟ ما در این مقاله سعی داریم تمامی نکات راجع به رشته های نیمه متمرکز،مصاحبه ی این رشته ها را برای شما عزیزان بیان کنیم. تا با دانستن و آگاهی هرچه تمام تر برای انتخاب و قبولی در این رشته ها گام بردارید.

معرفی رشته های نیمه متمرکز

رشته های نیمه متمرکز رشته هایی هستند که برای تحصیل در آن ها تنها کسب رتبه قابل قبول کفایت نمی کند و داوطلبان باید در مراحلی مانند مصاحبه رشته های نیمه متمرکز، آزمون های عملی، معاینات پزشکی و… نیز نمره مناسبی را به دست آورند. در واقع دانشگاه هایی که در رشته های نیمه متمرکز دانشجو جذب می کنند، برای پذیرش دانشجو علاوه بر تراز علمی قابل قبول در کنکور سراسری ، شرط کسب حد نصاب نمره در مرحله مصاحبه را نیز، قرار داده اند.

لیست رشته های نیمه متمرکز علوم انسانی

ممکن است پس از آشنایی با این رشته ها و تفاوت آن ها با رشته های متمرکز، حال این سوال برای شما پیش بیاید که چه رشته هایی در دفترچه انتخاب رشته ی علوم انسانی، جزء رشته های نیمه متمرکز محسوب می شود. در پایین ما لیست کاملی از این رشته ها را برای شما گرد آوری کرده‌ایم.

 

ردیف نام دانشگاه
1 دانشگاه امام صادق
2 دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی امام باقر
3 دانشگاه شاهد
4 بورسیه دانش( دانشگاه های مشخص شده)
5 دانشگاه صدا و سیما
6 دانشگاه شهید مطهری
7 دانشگاه علوم قضایی
8 رشته علوم ورزشی در دانشگاه های سراسر کشور
9 رشته مدیریت بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبائی
10 دانشگاه فرهنگیان(از سال 1403-1402از کنکور جداشده و دارای آزمون مجزا می باشد.)

 

چگونه بفهمیم به مصاحبه ی این رشته ها دعوت شدیم؟

دعوت به مصاحبه  رشته های نیمه متمرکز  قبل از اعلام‌ نتایح نهایی کنکور انجام می شود.
مهم ترین سوالی که برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها  و رشته های نیمه متمرکز،پیش می آید  این است که، چطور بفهمم به مصاحبه رشته های نیمه متمرکز، دعوت شده ام؟دعوت به مصاحبه این رشته ها را،  فقط و فقط باید از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور پیگیری کنید. به عنوان اتمام حجت باید بگوییم که هیچ سایتی برای پیگیری دعوت به مصاحبه این دانشگاه ها معتبر  نیست. همچنین علاوه بر این ممکن است از سوی سازمان سنجش، پیامی برای شرکت در مصاحبه و پیگیری از طریق سایت را در موعد مقرر دریافت نمایید.

زمان مصاحبه ی دانشگاه های نیمه متمرکز

بعد از این که از دعوت به مصاحبه دانشگاه مد نظر خود، مطمئن شدید؛باید پیگیر زمان مصاحبه باشید. زمان مصاحبه دانشگاه های نیمه متمرکز قبل از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری می باشد. اما برای این که دقیقا متوجه بشوید چه زمانی مصاحبه بر گزار می شود باید به سایت دانشگاه مدنظر، مراجعه کنید.

مصاحبه ی دانشگاه های نیمه متمرکز  چگونه است؟

در ادامه ما مراحل ، روش مصاحبه و اطلاعات مورد نیاز برای برخی از دانشگاه های نیمه متمرکز با شرایط خاص را در اختیار شما قرا داده ایم. پس اگر متقاضی رشته های نیمه متمرکز می باشید، مطالب زیر را با دقت بخوانید.

  1. مصاحبه ی دانشگاه امام صادق

دانشگاه امام صادق(ع) جزو دانشگاه های خاص و البته پر طرفدار غیر انتفاعی محسوب می شود، علت اینکه برخی از داوطلبان کنکور به دنبال قبولی در مصاحبه دانشگاه امام صادق هستند، بازار کار خیلی خوب رشته هایی مثل حقوق، الهیات، علوم سیاسی و معارف اسلامی و البته شبکه ارتباطی دانشجویان این دانشگاه با افراد مهم دولت است. مصاحبه ی دانشگاه امام صادق شامل دو مصاحبه کتبی و شفاهی می شود، مصاحبه اول که کتبی است، معمولا قبل از اعلام نتایج اولیه کنکور و دومین مصاحبه که پر اهیمت تر می باشد، بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور اتفاق می افتد. که زمان و مکان آن تقریبا در تیرماه یا مرداد ماه به داوطلب، از طریق پیامک اطلاع داده می شود.

ثبت نام و اعلام علاقه مندی این دانشگاه اصلا با کنکور سراسری یا دفترچه انتخاب رشته اتفاق نمی افتد  و تمام مراحل از طریق سایت دانشگاه امام صادق باید تکمیل شود. دانشگاه امام صادق هیچ کد رشته ای در دفترچه انتخاب رشته کنکور نداردو در واقع مشخص نیست که داوطلب برای چه رشته ای دعوت به مصاحبه می شود ، اما بعد از تکمیل فرآیند مصاحبه داوطلبین بر اساس رتبه کنکور و نتایج مصاحبه از رشته ای که پذیرفته شده اند؛ مطلع می شوند.

مصاحبه کتبی

این مرحله معمولا بصورت غیرحضوری و قبل از اعلام نتایج کنکور برگزار می شود.مواردی مثل مشخصات داوطلب، کتاب هایی که مطالعه کرده، علاقه اش به رشته های دانشگاه امام صادق، توضیحی کوتاه در رابطه با خانواده و اطرافیان، افتخارات و مسیر کلی زندگی مورد سوال قرار می گیرد.

مصاحبه شفاهی

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور اگر داوطلب رتبه و تراز خوبی را کسب کرده باشد،دعوت به مصاحبه شفاهی دعوت می شود، که این مرحله چند بخش دارد.

  • تحویل مدارک
  • تکمیل فرم هایی که میتوانند الکترونیکی یا کتبی باشند.
  • مصاحبه اصلی که شفاهی برگزار می شود و مباحث سیاسی_اعتقادی و روانشناسی و درک عمومی را در بر می گیرد.

نمونه سوالات عقیدتی سیاسی دانشگاه امام صادق 

  • وظایف ولایت فقیه چیست؟
  • نقش قوه قضاییه در کشور چیست؟
  • مرجع تقلید شما ؟
  • آیا درنماز جمعه و جماعت شرکت کرده اید؟
  • وضعیت کشور هایی مثل لبنان، یمن و…
  • منبع اخبار سیاسی شما؟
  • تلاوت چند آیه از قرآن

نمونه سوالات روانشناسی و درک عمومی دانشگاه امام صادق 

  • کتاب هایی که مطالعه کرده اید؟
  • رشته ی مورد علاقه شما در دانشگاه امام صادق ؟ علت؟
  • علت انتخاب داشگاه امام صادق؟
  • ویژگی های همسر آینده ؟
  • نظرشما راجع به رکن خانواده ؟
  • نظرشما راجع به موسیقی ؟
  • چندتا از سوغاتی های شهر شما؟
  • میزان علاقه مندی شما به یادگیری و فراگیری علم

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز

مصاحبه ی دانشگاه امام باقر

دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی صرفا از داوطلبین آقا، پذیرش به عمل می آورد. که دارای شرایط خاصی همچون شرط سنی حداکثر 22 سال، معدل کتبی دیپلم  بالای 15در رشته های نظری و بالای 16 در رشته ی علوم انسانی می باشد. حدود سه برابر ظرفیت قید شده در دفترچه انتخاب رشته، دعوت به مصاحبه می شوند.

تحقیقات محلی، تست هوش، تست شخصیت شناسی و معاینات بدنی جزو فرآیند مصاحبه می باشد. تحقیقات محلی به شدت طولانی و البته دقیق و سختگیرانه است. اما معاینات پزشکی مورد خاصی ندارد و فقط میزان شنوایی و چشم پزشکی  به اضافه آزمایش عدم اعتیاد مورد سنجش قرار می گیرد.

مصاحبه کتبی
اولین مرحله ای که داوطلب باید پشت سر بگذارد ، مصاحبه کتبی می باشد. همانند تست هوش .
پس از آن وارد مرحله بعدی می شویم. که شامل تست ورزش و معاینات بدنی و پزشکی می باشد.

مصاحبه شفاهی
مصاحبه شفاهی جزو حساس ترین مراحل گزینش به شمار می آید.
مصاحبه شفاهی بیشتر شامل سوالات سیاسی_عقیدتی، اطلاعات عمومی، احکام اسلامی، سوالات شخصی، روانشناسی و … می شود.

مصاحبه ی دانشگاه شاهد

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز

 

در سال گذشته اسامی معرفی شدگان به مصاحبه دانشگاه شاهد، در شهریور ماه اعلام شد و داوطلبان توانستند بعد از مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org با وارد کردن یکی از اطلاعات خواسته شده (شماره پرونده و یا داوطلبی) از نتیجه خود مطلع شوند. بعد از انتشار کارنامه اولیه کنکور سراسری  حدود سه برابر ظرفیت از میان متقاضیان دانشگاه شاهد دعوت به مصاحبه می شوند. در جلسه مصاحبه، از این داوطلبان سوالات متعددی پرسیده می شود تا از جهات مختلف این افراد سنجیده شوند و متقاضیان شایسته ای از لحاظ تحصیلی و نیز اعتقادی برای تحصیل در این دانشگاه معرفی شوند.

مصاحبه کتبی

شروع مصاحبه دانشگاه شاهد با آزمون کتبی است. همه داوطلبانی که در مکان و زمان مقرر شده برای مصاحبه دانشگاه شاهد حضور پیدا می کنند باید در این آزمون شرکت کنند.  وبه فرمی که شامل سوالاتی درباره ی خود ،اعتقادات دینی  واحکام می باشد باید پاسخ دهند.

  1. چت کردن با نا محرم برای تبادل اطلاعات مانعی ندارد. (موافقم ، تا حدودی موافقم ، مخالفم)
  2. در مسافرت ، نماز باید به طور کامل خوانده شود. (موافقم ، تا حدودی موافقم ، مخالفم)
  3. عدم رعایت حجاب کامل ، نشان بی اعتقادی به مسائل دینی نیست. (موافقم ، تا حدودی موافقم ، مخالفم)
  4. کسی که نماز نمی خواند ، می تواند به خدا نزدیک باشد و او را از دست ندهد. (موافقم ، تا حدودی موافقم ، مخالفم(
  5. سازمان ها و ارگان ها نباید در اجرای قوانین سخت گیر باشند. (موافقم ، تا حدودی موافقم ، مخالفم(
  6. معمولا قوانین سازمان ها صوری هستند و عمل به آن ها لزوم چندانی ندارند. (موافقم ، تا حدودی موافقم ، مخالفم(

مصاحبه شفاهی

مرحله دوم مصاحبه دانشگاه شاهد آزمون شفاهی است که در این مرحله چند نفر از مصاحبه گر ها یک سری سوال به صورت شفاهی از شما می پرسند.‌ موضوعات سوالات مثل مصاحبه کتبی راجع به مسائل سیاسی، دینی، عقیدتی و اجتماعی است. همچنین پس از این مرحله وارد مصاحبه علمی می شوید. که افتخارات ، دست آورد های شما مورد سوال قرار میگیرد پس اگر لوح تقدیر یا مدرکی دارید حتما همراه خود ببرید.

  • آخرین باری که در نماز جمعه شرکت کرده اید چه زمانی بوده؟ طریقه و زمان خواندن نماز جمعه را توضیح دهید.
  • آیا تا به حال در نماز جماعت شرکت کرده اید؟ در صورتی که میان نماز جماعت برسید چه کار می کنید؟
  • اگر در نماز ظهر و عصر که به جماعت برگزار می شود به نماز عصر برسید چه نیتی برای نماز می کنید؟ ظهر یا عصر
  • آیا تا به حال عضویت در بسیج داشته اید؟
  • سابقه حضور در راهپیمایی دارید؟
  • راجع به خانواده تان توضیح دهید؟
  • روزه های حرام یا مستحب را نام ببرید.
  • آیا در خانواده ، فرد سیگاری دارید؟
  • آیا در خانواده فرد سیاسی دارید؟
  • شکیات و مسائل مربوط به نماز (مثلا شک در نماز صبح م مغرب باعث باطل شدن نماز می شود؟ و از این قبیل سوالات)
  • کسی در خانواده هست که شهید شده باشد؟

دانشگاه های دارای بورسیه دانش

از سال 1402 بورسیه هایی به کنکور سراسری اضافه شده که داوطلبان می توانند با دریافت این بورسیه آینده شغلی و هزینه های تحصیل خود را تامین کنند، که برای کسب این بورسیه ها داوطلب باید شرایط خاصی داشته باشد.

  • شرکت در کنکور و کسب رتبه مناسب– در ادامه افراد باید در جلسه کنکور سراسری حاضر شده و با پاسخگویی صحیح به سوالات رتبه زیر 2000 را به دست آورند. ساکنان استان های محروم در صورتی که جزو 10 درصد رتبه های برتر استان به حساب بیایند امکان اخذبورسیه دانش را خواهند داشت.
  • دریافت نتایج و انتخاب رشته– مدتی پس از برگزاری کنکور سراسری نتیجه امتحان از طریقorg منتشر می شود. افراد باید دفترچه انتخاب رشته را دانلود کرده و کد رشته محل هایی کهبورسیه صنعتی ,ودانش  دارند را انتخاب نمایند. هر دانشگاهی تنها در برخی رشته های خاص بورسیه و کمک هزینه ارائه می دهد.
  • شرکت در مصاحبه- در جواب این سوال کهشرایط بورسیه صنعت چیست، می توان پاسخ داد که شرکت در مصاحبه برای اثبات استعداد و نخبه بودن فرد ضروری است. آخرین مرحله برای اخذ بورسیه حضور در مصاحبه می باشد.

سوالات مصاحبه شامل سوالات سیاسی عقیدتی،فردی،روانشناسی و علمی در حوزه ی مرتبط می باشد.که در ادامه به نمونه هایی اشاره شده است.

  • امامت یعنی چه؟
  • لیله المبیت چیست؟
  • وضو جیره چه می باشد؟
  • وظایف شورای نگهبان را نام ببرید.
  • از تجربه های کاری خود بگویید.
  • خود را چگونه معرفی می کنید؟
  • کتاب مورد علاقه شما چیست؟
  • شما چه نقطه ضعفی دارید؟
  • در یک موقعیت استرس زا چگونه عمل می کنید؟

سوالات علمی مرتبط با رشته تحصیلی انتخاب شده از فرد پرسیده می شود، برای مثال داوطلبان رشته حقوق بهتر است قبل از حضور در مصاحبه دروس تحصیلی را تا حدودی مطالعه کرده تا آمادگی لازم را دارا باشند.

مصاحبه ی دانشگاه علوم قضایی

مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز

دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، از مهم ترین دانشگاه های کشور است و یک دانشگاه ماموریت گرا شناخته می شود. بنابراین قبل از پذیرش نهایی، از داوطلب مصاحبه دانشگاه علوم قضایی گرفته می شود که بطور کلی مصاحبه دانشگاه علوم قضایی شامل موارد زیر می باشد.

مصاحبه سیاسی و عقیدتی دانشگاه علوم قضایی

در این مرحله مصاحبه گر سوالات سیاسی و مذهبی را از داوطلبین می پرسد و هدف اصلی از این سوالات این است که داوطلب اطلاعات پایه ای و قوی در رابطه با نهاد های حکومتی، وظایف و هدف رهبری در ایران، وظایف شورای نگهبان، سوره ها و مضامین قرآنی، اسلام و احکام اسلامی و… داشته باشد.

سوالات قضایی

برای این بخش دو موضع دارای اهمیت است، اولا متقاضی و خانواده اش ، سوء سابقه قضایی نداشته باشند و دوما خود فرد حداقل اطلاعاتی را در رابطه با نظام قضایی ایران و اسلام داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه برای مصاحبه دانشگاه علوم قضایی اقدام کنید، حتما در مورد قضاوت اسلامی، حقوق و جزا مطالعه کنید .

روانشناسی و اطلاعات عمومی

شاید بتوان گفت سخت ترین قسمت مصاحبه مربوط به همین بخش می باشد.

در مصاحبه روانشناسی، مصاحبه گر سعی به این دارد از عمیق ترین افکارشما باخبر بشود و با قرار دادن شما  در شوک و شرایط مختلف نظر اصلی شما را، راجع به سوالات بداند!

رشته ی علوم ورزشی ودانشگاه فرهنگیان

یکی از مراحل مهمی که برای پذیرش در دانشگاه های فرهنگیان وجود دارد و کلیه داوطلبان باید آن را طی نمایند، مرحله مصاحبه می باشد. در این مرحله براساس چند برابر ظرفیت پذیرش، متقاضیان دعوت به مصاحبه شده و پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش به عنوان پذیرفته شده نهایی در دانشگاه های فرهنگیان پذیرش می شوند.

امسال برخلاف سال های گذشته، تجربه مصاحبه فرهنگیان برای داوطلب ها کاملا متفاوت شده و روند سوالات مصاحبه فرهنگیان ۱۴۰۲ ( مصاحبه تخصصی ) تغییر چشم گیری داشته است.

  • سوالات مصاحبه تخصصی به آزمون رایانه ای تبدیل شده.
  • اضافه شدنبازی گروهی به روند مصاحبه فرهنگیان .
  • بحث گروهی با هدف  گرفتن بیشترین امتیاز برای قانع کردن دیگران.

مصاحبه عمومی دانشگاه فرهنگیان ( سوالات مذهبی عقیدتی ) کاملا مشابه سال های قبل بوده اما مصاحبه تخصصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲ داوطلب های رشته تربیت معلم را غافلگیر کرده است .

 

امسال وقتی که نوبت مصاحبه فرهنگیان ( مصاحبه تخصصی ) شما رسید و وارد محل مصاحبه شدید، اول از همه پذیرش میشوید و در قسمت پذیرش نیاز به دادن هیچ مدرکی نیست فقط باید در یک برگه کد ملی و ساعت حضورتان و امضا و اثر انگشت را بزنید. برگه ای از سمت پذیرش به شما داده می شود، که ۴ مرحله مصاحبه جدید فرهنگیان در این برگه نوشته شده است. این برگه باید تا آخر روند مصاحبه فرهنگیان همراه شما باشد و هر مرحله از مصاحبه را که انجام دادید، مسئول آن قسمت امضا می زند.

دبیر تربیت بدنی

مصاحبه استخدامی برای دبیران تربیت بدنی یک مرحله مهم و تصمیم‌گیری کلیدی در حرفه‌ی تدریس و تربیت بدنی است. در این مصاحبه، شما باید توانایی‌ها، دانش، و تجربیات خود را به اثبات برسانید، تا فرصتی را برای شروع یا ادامه کار در زمینه‌ی تربیت بدنی و ورزش به دست آورید.

اما تمریناتی که باید برای این مصاحبه انجام دهید، بسیار بیشتر از این امور است. به علاوه از اهمیت موارد مرتبط با تخصصی بودن، مهارت‌های ارتباطی، توانایی مدیریت زمان، و انعطاف‌پذیری نیز در این مصاحبه نیاز است که به خوبی آگاهی داشته باشید.

این مصاحبه شامل دو مورد عملی و مصاحبه شفاهی می باشد.

مرحله عملی

  • پرش از روی موانع
  • بارفیکس درازکشیده در زمان مشخص
  • درازنشست در زمان مشخص
  • دریبل با توپ فوتبال و بسکتبال از موانع
  • راه رفتن از روی چوب تعادل
  • پرتاب توپmidecinball به حجم 3 کیلو از روی سینه
  • 4 در 9، مسیر 9 متر را 2 بار باید رفت و برگشت کنید و چوبی را از یک طرف خط، به سمت دیگر بگذارید.
  • دو 250 متر

مرحله شفاهی

  • لطفاً خودتان را معرفی کنید.
  • چرا می‌خواهید در این شغل معلمی  کار کنید؟
  • توضیح دهید که چگونه تجربیات و مهارت‌هایتان مرتبط با این شغل است.
  • بزرگ‌ترین قوت و ضعف‌های شما چیست؟
  • یک موقعیت چالش‌برانگیزی که در گذشته با آن روبرو شده‌اید، را توصیف کنید و چگونه آن را حل کرده‌اید؟
  • چرا معتقدید که باید در این شغل انتخاب شوید؟
  • توضیح دهید که چگونه تیمی را هدایت و موجودیت آن را تقویت کرده‌اید.
  • مهارت‌های ارتباطی و همکاری چه نقشی در کار شما ایفا می‌کنند؟

4نکته مهم روز مصاحبه و سخن پایانی

  1. اعتمادبه‌نفس شما برگ برنده و بزرگ‌ترین دارایی شما در روز مصاحبه است. بنابراین به توانایی‌ها، ذهن و جسم خود اطمینان داشته باشید و به سراغ مصاحبه، گزینش، معاینات و آزمون عملی و علمی بروید.
  2. مدارک موردنیاز برای روز مصاحبه را با دقت و وسواس آماده کنید و این‌کار را برای دقیقه نود نگذارید. برای این‌کار به سایت سازمان سنجش و سایت دانشگاه مراجعه کنید و لیست مدارک را بررسی نمایید تا چیزی جا نماند.
  3. دقایق ابتدایی مصاحبه مهم است و تصویر اولیه شما را در ذهن مصاحبه‌گران ایجاد می‌کند. آرام باشید و به سوالات به دقت پاسخ دهید. صادق باشید و یک تصویر غیرواقعی از خودتان نسازید!
  4. به پوشش خود توجه نمایید. برای داوطلبان خانم،حتی اگر تا الان چادر سر نکردید در مصاحبه و گزینش با چادر حاضر شوید.با مانتو و شلوار مناسب (نه جلو باز و کوتاه) حضور پیدا کنید،رنگ لباس ها مناسب باشد و مقنعه به سر کنید، از کفش های رسمی یا کتونی های مناسب استفاده کنید.،به سر و وضع خود رسیدگی کنید و پاکیزگی مهم است اما از آرایش کردن تا حد امکان پرهیز کنید و موی خود را در مصاحبه بیرون نگذارید. برای داوطلبان آقا می‌توانید از کت و شلوار یا لباس رسمی ساده استفاده کنید.،موی خود را آراسته کنید و زیاد کوتاه یا بلند نباشد و مدل آن ها مناسب باشد،از شلوار پارچه ای ترجیحا استفاده کنید.

در آخر برای تمامی شما اکسیری های عزیز آرزوی موفقیت و تحصیل در رشته ی مورد علاقه تان را داریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *