تست, تست کنکور

چگونگی تحلیل آزمون آزمایشی در سال کنکور

چگونگی تحلیل آزمون آزمایشی در سال کنکور

چگونگی تحلیل آزمون آزمایشی در سال کنکور

 

چگونگی تحلیل آزمون آزمایشی در سال کنکور

چگونگی تحلیل آزمون آزمایشی در سال کنکور

تحلیل آزمون همان نکته ی کلیدی در سال کنکور است چرا که درس خواندن بدون آزمون دادن ، درست مثل این است که بدون نقشه وارد یک مسیر ناشناخته شوید. برخی از داوطلبان روزها وقت می‌گذارند و تحقیق می‌کنند تا بهترین آزمون را پیدا کنند. وپس از دو هفته صرف وقت  و مطالعه کردن، نتیجه ی خوبی بدست نمی آورندسپس بعد از برگزاری آزمون فقط زانوی غم بغل می‌گیرند یا صرفا به گرفتن کارنامه وچک کردن درصد و رتبه‌شان اکتفا می‌کنند

.و یا به علت عدم آگاهی از روش صحیح تحلیل آزمون نتیجه خوبی از آزمون های خود کسب نمی کنند.ما در این مقاله روش صحیح تحلیل آزمون و اهمیت آزمون دادن را مورد بحث قرار می دهیم. ومسیر درست آزمون دادن و تحلیل آن را به شما یاد خواهیم داد.

اهمیت آزمون

آزمون دادن اهمیت زیادی برای داوطلبان کنکور دارد. زیرا می‌توانند اشتباهات خود را دریابند . همچنین خودشان را محک بزنند. که چند درصد از مطالب را به خوبی فرا گرفته اند و چند درصد را فراموش کردند،  و ضعف عمده ی مطالعه خود را دریابند . به همین دلیل به دانش آموزان و داوطلبان کنکور به شدت توصیه می گردد. برای یادگیری مدیریت آزمون دادن ،مدیریت جلسه،آشنایی با ذهن طراحان ، یادگیری مطالب  مهم و فهم نقاط  ضعف و قوت هایشان حتما در آزمون های آزمایشی شرکت کنند.

آزمون های آزمایشی

آزمون های آزمایشی آزمون هایی شبیه به کنکور سراسری است که در بازه ی زمانی مشخص یک یا  دو هفته یک بار از سوی مراکز دولتی و یا خصوصی گرفته می شود. درحال حاضر، پرطرفدارترین آزمون های آزمایشی کشور، برای کنکور سراسری ، آزمون های قلمچی،گزینه دو، گاج،ماز و تعاونی سنجش می باشد. ممکن است علاوه بر این آزمون ها مشاوران و دبیران کنکور شما بسته به نیازتان برای شما آزمون طراحی کنند. شما باید باتوجه به سطح علمی خود، یک آزمون را،انتخاب کرده؛ و در آن شرکت نمایید.

مزایا و اهمیت تحلیل آزمون

  • با تحلیل صحیح آزمون می توانید علل بی‌دقتی کردن یا از دست دادن زمان را پیدا کنید. (مثلا ضعف در مدیریت احساسات یا زمان، عجله در پاسخ‌گویی..)
  • می توانید ارزیابی صحیح و درستی از روند مطالعه‌تان داشته باشید؛ برای مثال می‌فهمید که هفته بعد باید ساعت مطالعه یا تعداد تست درسی را افزایش دهید.
  • اشکالات و کج فهمی های مطالعاتی خود را مشخص می کنید؛ در واقع متوجه می‌شوید که کدام مطالب را فراموش کرده‌اید یا برای کدام مطلب یادگیری شما ناقص بوده است.
  • کارتان برای مرور کردن راحت می‌شود؛ چون حالا به خوبی می‌دانید که کدام قسمت‌ها نیاز به مرور و مطالعه بیشتری دارند.
  • تعداد زیادی نکات از آزمون خود یاد گرفته اید که برای مرور بهترین منبع هستند.
  • روش حل سوالات مختلف را می آموزید و یادگیری مباحث را تکمیل می کنید.
  • با تله‌های تستی و نکات تست‌زنی آشنا می‌شوید.
  • مهارت‌های آزمون دادن را تمرین می‌کنید.

بهترین زمان تحلیل آزمون

معمولا بهترین زمان تحلیل آزمون پس از آزمون دادن است . زیرا تمامی مطالب را به خاطر دارید ؛ ومی توانید مشکلات خود را به راحتی پیدا کنید. بنابراین توصیه می شود،بعد از استراحتی چند ساعته پس از آزمون، در نزدیکترین بازه ی زمانی ممکن، شروع به تحلیل آزمون کنید.

روش تحلیل آزمون

 

چگونگی تحلیل آزمون آزمایشی در سال کنکور

  • مرحله اول دریافت کارنامه و بررسی اجمالی

در وحله اول باید کارنامه خود را دریافت نمایید. و از تعداد سوالات غلط و نزده مطلع شوید. این بررسی کلی به شما کمک می کند به میزان تسلط خود ، روی هر درس آگاه شوید. و بدانید روش خواندن و آزمون دادن شما، چقدر درست و منطقی بوده است. و آیا نیاز به تغییر شیوه و تکنیک برای آزمون بعدی دارید یا خیر؟!

درواقع با بررسی، بهترین روش شخصی سازی شده برای مطالعه ی هر یک از  دروس را ،کشف می کنید.

  • مرحله دوم بررسی درس به درس

پس از مرحله اول حال باید شما دروس را تک به تک بررسی نمایید. درصد بالای ۴۵درصد ، در هردرس، نشان دهنده ی میزان تسلط نسبی می باشد و برای صرفه جویی در زمان تنها سوالات غلط و نزده را بررسی کنید. اما درصد زیر ۴۵ یعنی در آن درس تسلط خوبی در آزمون ، نداشته اید و احتیاج است کل سوالات مبحث را ریز به ریز بررسی کنید.

و متوجه شوید چند سوال را شانسی به پاسخ صحیح دست یافته اید . وعلت ضعف شما چه بوده است. پس از بررسی، شماره سوالات غلط و نزده را در دفتر تحلیل آزمون خودبنویسید. که برای مرور مجدد سراغ سوالات بیایید. و در آخر مشخص نمایید. علت عدم پاسخگویی و یا پاسخ اشتباه شما چه بوده است.(در ضعف علمی ، عدم آگاهی از نکته، بی دقتی و…. )

  • مرحله سوم نوشتن نکات یا حاشیه نویسی سوالات غلط یا نزده و سوالات دام دار

در مرحله سوم ، به کتاب خود مراجعه کنید. پس از خواندن قسمت مرتبط، نکات سوالات غلط و یا نزده را حاشیه نویسی و یا هایلایت نمایید . این کار به شما بسیار کمک می کند،  که در ماه های پایانی نزدیک به کنکور برای مرور نکات ،دچار دردسر نشوید و به آسانی از نکات حاشیه نویسی شده، استفاده کنید. البته می توانید در دفتر تحلیل آزمون خود ، هر صفحه را به مطلبی اختصاص داده و نکات را درآن یادداشت بنمایید.

  • مرحله چهارم استراتژی و هدف گذاری و برنامه ریزی برای آزمون بعد

چگونگی تحلیل آزمون آزمایشی در سال کنکور

در مرحله آخر، باتوجه به نتیجه آزمون باید برای آزمون بعد، هدف گذاری کرده و مشخص کنید چه مباحثی را به چه روشی ،با چند ساعت مطالعه و حل تست در برنامه هفتگی خود می خواهید  قرار بدهید. و درصد معقولی که با توجه به این آزمون برای آزمون بعد می توانید کسب کنید چقدر است‌. سپس با استفاده از داده های بالا برنامه خود را برای هفته بعد بچینید.

پس از تحلیل آزمون چه باید کرد؟

برخی از داوطلبین پس از تحلیل آزمون ، احساساتی عمل می کنند . و اگر آزمون خود را خوب داده باشند، با خیال این که همه مطالب را به خوبی فرا گرفته اند،برای آزمون آینده به خوبی تلاش نمی کنند.

ویا اگر آزمون خود را بد داده باشند. نا امید می شوند و آزمون بعدی را رها می کنند و یا یک شبه می خواهند به بهترین درصد دست یابند که موجب خستگی رو حی و ذهنی و برنامه ریزی اشتباه می شود. و نتیجه دلخواه را کسب نمی کنند. بهترین کار این است که هر شب روتین نیم ساعته ای برای مباحثی که در آزمون دچار ضعف بوده اید را در نظر بگیرید و مطالب را مرور کنید. و با برنامه ریزی منطقی و دور از احساسات، تمام تلاش خود را برای آزمون بعد بکنید. یادتان باشد موفقیت یک شبه اتفاق نمی افتد. پس تلاش و استمرار کلید نتیجه گیری است.

سخن پایانی

تحلیل آزمون مهارتی است که به شما کمک می کند. اشکالات و ضعف خود را در نحوه مطالعه و آزمون دادن پیدا نمایید. که بهترین بهره را از مطالعات خود بگیرید. به طوری که می توان گفت یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شما در کنکور سراسری تحلیل صحیح آزمون می باشد. پس، از هم اکنون بعد از یادگیری روش صحیح تحلیل آزمون ، برای آزمون پیش روی خود برنامه ریزی کنید.

به امید موفقیت شما اکسیری های عزیز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *